Proiecția Eurostat pentru Industria ambalajelor din România-Orizont 2020
Recent, Eurostat a efectuat un studiu aplicat pe industria românească de ambalaje.
Pornind de la analiza secvențială a principalelor piețe de bunuri de larg consum, raportul face previziuni cu aplicabilitate directă în evoluția industriei ambalajelor.
Alcool și băuturi
După un declin de 6 %, înregistrat în anul 2013, în 2014 s-a înregistra o creștere de 1 % pe piața alcoolului și băuturilor, urmată în 2015 de o creștere suplimentară de 3 %. Concomitent volumul total al băuturilor ambalate a urmat tendința generală. Această îmbunătățire a fost susținută de redresarea economică din România, care a întărit consumul de băuturi alcoolice. Redresarea a fost cea mai evidentă pe canalele Foodservice. Volumul de vânzări cu amănuntul au scăzut, dar, datorită îmbunătățirilor economice, declinul a fost marginal și mult mai mic decât în perioada 2009-2012. cea înregistrată în 2013. Redresarea consumului din Ho-Re-Ca a avut un impact foarte pozitiv asupra performanței sticlelor de bere de 330ml.
Proiecție
Performanța pieței băuturilor alcoolice românești se va îmbunătăți pe parcursul perioadei de prognoză, redresarea economică continuând să consolideze încrederea consumatorilor și puterea de cumpărare. În consecință, vânzările volumului total de băuturi alcoolice ambalate sunt proiectate să crească la o CAGR de 6%, pentru a ajunge la 4 miliarde de unități ,în 2019. Diversificarea va rămâne o tendință cheie de ambalare, companiile fiind de așteptat să își facă brandurile disponibile într-o mai mare varietate de tipuri de ambalaj și dimensiuni. Această tendință va continua să fie cea mai puternică în sectorul berii, unde, multe mărci sunt deja disponibile în cutii din metal de 500 ml, flacoane din sticlă de 500 ml și flacoane PET de 1 litru.
Conserve
Românii sunt în mare măsură familiarizați cu alimentele conservate, iar categoria este destul de matură. Vânzările de produse alimentare conservate au fost afectate de criza financiară, iar o redresare a început în 2013. În 2014, categoria de ambalare a escaladat cu 2%, în unități de volum, totalizând 285 milioane de unități. Conservele cuprind o varietate de branduri care acoperă atât low-end, cât și produse premium. Volumul de vânzări este dominat de branduri naționale, care sunt percepute ca fiind mai demne de încredere și ca având mai puțini conservanți.
Proiecție
Performanța produselor alimentare conserveate este strâns legată de performanța economică a țării. Deoarece acestea sunt considerate un mod rapid pentru a lua o masă, unele dintre ele sunt cumpărate în cantități mari de către angajații care lucrează în industrii, cum ar fi construcțiile. În acest segment special, conservele din carne și produse din carne sunt considerabil mai populare. Din moment ce se prevede redresarea economică în perioada 2016-2019, performanța generală a ambalajelor produselor alimentare conservate va fi una pozitivă.
Industrie alimentară procesată
După o performanță similară cu cea din ultimii doi ani, categoria alimentelor prelucrate și ambalate a crescut cu 2%, în termeni de volum în 2015, iar vânzările au totalizat 617 de milioane de unități. Categoria este matură, și nu a avut fluctuații semnificative pe parcursul perioadei analizate. Carnea refrigerată ambalată reprezintă majoritatea vânzărilor de volum (94% în 2015). Această categorie este pe un trend ascendent, ca urmare a redresării consumului.
Proiecție
Modificările stilului de viață al consumatorilor și redresarea economică vor conduce la creșterea volumul de vânzări al ambalajelor produselor alimentare, în special al celor refrigerate. Cum, populația care are un stil de viata din ce în ce agitat, alimentele refrigerate vo înregistra o performanță pozitivă pe parcursul perioadei de prognoză. Cu toate acestea, preocuparea pentru problemele de sănătate și siguranță vor limita creșterea, până în 2019. Volumul de vânzări va crește într-un ritm mediu anual de 1%, pe parcursul perioadei de prognoză, ajungând la 639 de milioane de unități, în 2019.
Ciocolată
Ciocolata continuă să fie considerată un produs inutil și sofisticat de majoritatea populației. Acesta este principalul motiv pentru care, în 2015, a înregistrat o valoare redusă a vânzărilor, de numai 12 euro pe cap de locuitor. Companiile multinaționale domină piața locală. În anii anteriori, unele companii s-au închis sau și-au scăzut activitatea pentru piața internă. În acest context, consumul este acoperit de producătorii locali rămași și prin importurile în continuă creștere. Mondelez și Kandia Dulce rămân cei mai importanți jucători, cu cote de 27% și 22%. Ambele companii dețin poziții puternice, datorită mărcilor lor recunoscute, Milka și Rom.
Proiecție
Redresarea economică este de așteptat să devină mai vizibilă, în valoarea de creștere a consumului intern de ansamblu. Acest lucru se preconizează a fi transferat și la produsele din ciocolată, având o evoluție pozitivă pe parcursul perioadei de prognoză. O penetrare a unor noi grupuri de consumatori, o creștere a consumului și o migrare spre produse mai bine poziționate în preț și calitate, pot fi și ele prevăzute.
Guma de mestecat
Guma de mestecat poate fi considerat cel mai bun exemplu al categoriei de impuls. Cu o disponibilitate ridicată, fiind amplasat chiar lângă casa de maraj, în toate tipurile de puncte de vânzare, chiar și în formate non-alimentare, guma este de așteptat să înregistreze o creștere, în termeni de valoare, în 2016. Dinamica categoriei se bazeaza pe performanta Wrigley, care domină vânzările. Wrigley rămâne lider de necontestat, cu o cotă de piață de 95%, în 2015, ceea ce înseamnă o creștere cu un procent de punct, comparativ cu anul 2014.
Proiecție
Redresarea, cu rate de creștere a PIB-ului real anual în jur de 3%, este de așteptat să se consolideze. Noul mediu va favoriza dezvoltarea consumului intern, cu efect pozitiv și asupra produselor de impuls, cum ar fi guma de mestecat.
Produse zaharoase
Produse zaharoase din România sunt de așteptat să înregistreze cea mai mică valoare de vânzări, cu o pondere de 11%, în 2016. Principalul impact asupra categoriei este reducerea TVA-ului, de la 24%, la 9%. Cu toate că redresarea economică s-a consolidat în România, cu efecte și asupra venitului disponibil și creșterea consumului intern, consumul de produse zaharoase rămâne printre cele mai scăzute din regiune, cu aproximativ 2 € pe cap de locuitor. Categoria se confruntă cu o concurență sporită din comerțul cu amănuntul substitut sau cu produse de casă.
Poiecție
Produsele zaharoase vor continua să aibă o țintă îngustă, în ceea ce privește grupurile de consumatori, accentul fiind pus în principal pe copii și mai puțin pe adulți. Din cauza acestei situații, cu toate că se prevede o evoluție pozitivă, acest lucru va fi limitat la un CAGR de 2%, la constanta din 2015 a prețurilor, pe parcursul perioadei de prognoză. România este de așteptat să rămână jos, în Europa de Est, cu o valoare a consumului de zaharoase de numai 3 € pe cap de locuitor în 2020.
Brânzeturi
Dezvoltarea categoriei este de așteptat să continue, sub efectul reducerii TVA-ului. România se situează printre țările din Europa de Est, la cel mai jos nivel, în termeni de consum al brânzei. Dar, cu doar 2 kg de persoană, în 2015, volumul comerțului cu amănuntul este de așteptat să vadă o creștere de 6% după ani consecutivi de declin. Concentrarea continuă a mediului concurențial se va accentua. Hochland continuă să conducă pe piața brânzeturilor, cu o cotă de de 22% în 2015, la distanță confortabilă de competitorii săi. Punctele sale forte sunt brandurile puternice, cum ar fi Hochland și Almette.
Proiecție
Cu un consum de doar 15 € pe cap de locuitor, în 2015, mai puțin de jumătate din media din Europa de Est, de 35 €, categoria are un potențial enorm de dezvoltare, pe termen mediu și lung. De asemenea, trebuie luat în considerare că 44% din totalul gospodăriilor din România sunt în zonele rurale. O economie formală mai puternică va crea, de asemenea, o imagine mai exactă a categoriei.
Lapte
2015 a fost un an plin de schimbări în produsele de lactate din România. Cu o pondere de 25% din valoarea totală a produselor lactate, laptele de consum rămâne dominată segmentul analizat. La fel ca în anii precedenți, principalele companii rămân Royal Albalact si FrieslandCampina, cu cotele valorice de 18% fiecare, la nivel GBO în ambele 2014 și 2015. Cei doi jucători si-au consolidat pozițiile competitive, având portofolii largi în toate categoriile și o prezență relevantă în ansamblu de produse lactate. Liderii beneficiază de branduri cu o mare conștientizare, cum ar fi Zuzu și Napolact, instalațiile de producție sunt optimizate și au o penetrare excelentă în toate zonele de comerț.
Proiecție
Se preconizează o evoluție pozitivă de consum a produselor lactate. Chiar și așa, categoria va rămâne sub influența obiceiurilor interne de consum și de cumpărare. Consumul pe cap de locuitor de vânzare cu amănuntul de lapte este preconizat să ajungă la în 2020, la 20 de litri. Laptele va păstra dominația în produsele lactate de consum, cu o cotă de valoare de 95% în 2020.
Iaurt, acidofile
Categoria rămâne una dintre cele mai active din punct de vedere al numărului de companii și branduri, lansări de produse noi și inovații de ambalaje, campanii publicitare și promoții și activități generale de susținere a consumului. Categoria reprezintă 25% din totalul vânzărilor de produse lactate din România, interesul companiilor pentru iaurt și produse din lapte acru continuând să fie ridicat. Liderul clar rămâne Danone, cu o cotă de valoare confortabilă, dar în scădere, la 32 % cotă de piață. Liderul este susținut de brand-uri precum Danone, Activia, Actimel si Danonino.
Proiecție
Schimbările cotelor de TVA și creșterea preconizată a veniturilor medii, pe parcursul anilor următori, vor lăsa mai mulți bani în buzunarele consumatorilor. Fiind o parte importanta a produselor lactate, iaurtul și produsele din lapte acru sunt de așteptat să beneficieze de o evoluție favorabilă. Brandurile puternice existente, împreună cu o atitudine pozitivă din partea cumpărătorilor în ceea ce privește beneficiile pentru sănătate, vor crea un mediu favorabil pentru creșterea economică viitoare a sectorului.
Mâncare pentru animale
Piața de mâncării pentru câini și pisici a crescut cu 5%, până la 148 de milioane de unități. Însă, piața este una în curs de formare. Există o mare diferență între consumatorii din mediul urban și cei care locuiesc în mediul rural. În zonele rurale, cele mai multe animale sunt hrănite cu aceeași hrană ca și proprietarii lor. Pisicile sunt hrănite mai rar decât câinii, deoarece acestea ar trebui să mănânce șoareci.
Proiecție
Piața este de așteptat să urmeze o tendință pozitivă pe parcursul perioadei de prognoză, cu o creștere anuală de 6%, până în 2020, pentru a ajunge la vânzări de volum de 199 de milioane de unități.
FMGC-Produse de îngrijire personală și casă
Piața românească de îngrijire la domiciliu este destul de matură și beneficiază de prezența unei mulțimi de jucători. Cu toate acestea, dezvoltarea de noi produse și recuperarea puterii de cumpărare a consumatorilor au dus la anumite schimbări în piață, pe parcursul întregii perioade de examinare. Ca urmare a unei performanțe similare în 2014, ambalajele produselor de îngrijire la domiciliu au cunoscut o creștere, în 2015. Volumul a crescut cu 3%, în valoare totală de vânzări de 263 de milioane de unități. Produsele sunt mai susceptibile de a fi prezentate într-un ambalaj secundar.
Proiecție
Alimentată de o economie în redresare și o reorientare către produse premium, vânzările vor continua să înregistreze o performanță pozitivă, până în 2020, prognozate la un CAGR de 4%, în cursul perioadei de prognoză, pentru a ajunge la 327 milioane de unități. Preferința tot mai accentuată de detergenți lichizi va continua și va avea efect asupra vânzărilor de ambalaje. Aspiratoarele multifuncționale sunt prognozate să crească în popularitate, românii cautând produse convenabile și ieftine de îngrijire la domiciliu. Mărcile private vor avea o prezență mult mai puternică pe piață. În prezent, ele au tendința de a utiliza un standard de ambalare nesofisticat, dar se așteaptă ca eforturile din viitor să se concentreze pe ambalajele inovatoare, ca instrument de diferențiere a produsului.
Ceai și cafea
Ceaiul a fost de departe cel mai dinamic dintre cele două categorii, în ceea ce privește creșterea în volumul de vânzări de ambalaje, cu o creștere de 11%, în timp ce, la cafea, creșterea a fost de doar 1%, în 2015.
Proiecție
Redresarea economică, un stil de viață mai dinamică și diverși alți factori vor continua să susțină consumul de ceai și cafea, pe parcursul perioadei de prognoză. În consecință, creșterea din totalul vânzărilor pe unitatea de volum este de așteptat să fie mai rapidă, decât în timpul perioadei de examinare, cu o rată anuală de 3%. Pe măsură ce concurența se intensifică, producătorii vor continua să folosească ambalajele ca un mijloc de diferențiere a produselor, consolidând loialitatea față de brand și oferind o mai mare comoditate sau o valoare mai bună pentru consumatori.
Sosuri și condimente
Sosurile și condimentele sunt o categorie limitată. Consumatorii aleg de obicei, produsele cu care sunt familiarizați. Cu toate acestea, categoria se diversifică lent și vânzările se vor menține pe creștere. Pentru ambalaje, categoria a crescut cu 3%, și s-a ridicat la 249 de milioane de unități. Ambalajul flexibil este cel mai folosit, constituind 53% din unitățile de volum, în 2015.
Proiecție
Deoarece consumatorii devin din ce în ce mai pasionați de bucătăria din întreaga lume, vânzările de sosuri și condimente vor crește. Segmentul ambalajelor este setat pentru a înregistra un CAGR de 4%, până în 2020, cu 299 de milioane de unități.
Băuturi nealcoolice
În 2015, vânzarea de ambalaje pentru nealcoolice a crescut cu 1%. Această îmbunătățire a fost susținută de redresarea economică din România, care a întărit încrederea consumatorilor. Efectele pozitive au fost cele mai evidente la nivelul off-comercial, cu vânzări de ambalaje pentru băuturi răcoritoare în creștere de volum cu aproape 2%.
Proiecție
Este de așteptat ca volumul de vânzări de ambalaje pentru băuturi răcoritoare să crească la un CAGR de 2%, ceea ce ar fi o îmbunătățire semnificativă, față de cursul perioadei de reexaminare. Această îmbunătățire va fi susținută de îmbunătățirile economice continue din România. Redresarea va fi cea mai evidentă la nivelul comerțului cu amănuntul.
Tutun
Piața ambalajelor pentru produsele din tutun a fost caracterizată de vânzări în unități de volum cu o scăere de 2%, ajungând la 4,5 miliarde de unități. Acest lucru a fost efectul unei combinații de factori, variind de la reglementările guvernamentale, la creșterea preocupării consumatorilor față de sănătate. Creșterea constantă taxelor în timpul perioadei de revizuire a condus la prețuri mai mari, ceea ce a descurajat, de asemenea, un consum susținut. Performanța de piață a fost tras în jos de o scădere a vânzărilor de țigări. Există cinci milioane de fumatori în România, iar industria de tutun este un factor important, reprezentând 3% din economia națională.
Proiecție
Vânzările de ambalaje pentru tutun sunt de așteptat să mențină tendința de scădere, din cauza reglementării mai stricte a pieței. Volumul de vânzări de ambalaje sunt setate să scadă cu o medie anuală de 3,5 % până în 2020. Vânzările vor scădea sub 4 miliarde de unități spre sfârșitul perioadei, piața ajungând la 3,8 miliarde de unități.
Sursa: infopack.ro
Lasă un răspuns